Koningsdagconcert

Donderdag 27 april 2023

Voorstraat

Bij slecht weer in de muziektent

Deelname is gratis

Het Koningsdagconcert wordt ook dit jaar gelukkig weer verzorgd door Herman Lodder, de vaste organist van de Dorpskerk. Het hoofdorgel in deze kerk is gebouwd door Jacobus Zeemans uit Breda en werd op 3 november 1720 in gebruik genomen. In 1839 is het orgel uitgebreid met o.a. een pedaal en kreeg het instrument de uiterlijke vorm zoals we die nu kennen. In 1953 vond een grondige restauratie plaats door W. van Leeuwen uit Leiderdorp. In 2002 heeft een herintonatie plaatsgevonden door Gert van Buuren. In 2022 kreeg het orgel een grote onderhoudsbeurt van de firma Flentrop, die het orgel nu in onderhoud heeft. In het orgel bevinden zich ongeveer 1300 pijpen, verdeeld over twee klavieren en pedaal.

Herman heeft een mooi programma samengesteld dat voorafgaand aan het Koningsdagconcert wordt uitgedeeld. Om een tipje van de sluier op te lichten: de componisten Susato, Händel, Graun, Mozart, Grieg en Eldridge zullen in ieder geval de revue passeren!