Geschiedenis

In het Leidsch Dagblad van juni 1904 verscheen een advertentie met een oproep aan alle Voorschotenaren tot het bijwonen van een vergadering die tot een eventuele oprichting van de “Koningin Wilhelmina Vereniging” kon leiden.

De bijeenkomst werd gehouden op 4 juni 1904 in koffiehuis “Deurloo” (Het Wapen van Voorschoten). Het idee kreeg algemene instemming en vervolgens werd het bestuur benoemd met als voorzitter Burgemeester Venéde. In het eerste jaar waren er al direct honderden leden en die hebben we anno 2024 nog steeds.

Activiteiten toen en nu

De optocht
De optocht is altijd een belangrijk onderdeel bij het Koninginnefeest geweest, want daarmee kreeg je de bewoners op de been. De Oranjevereniging begon een Stertocht. Vanuit een vast punt uit de wijk werd gestart met als eindpunt de Voorstraat. De optocht ging langs het gemeentehuis voor het defilé.
Tegenwoordig begint de optocht bij het Cultureel Centrum aan de Prinses Marijkelaan. Onder begeleiding van de fanfares gaan de kinderen met hun prachtig versierde fietsen nog steeds langs de Burgemeester en gedecoreerden naar de Voorstraat. De Burgemeester opent officieel Koningsdag met een toespraak, het Wilhelmus en brengt een proost uit met natuurlijk een oranjebittertje.

Oud Hollandse kinderspelen
In het begin van de vorige eeuw was het makkelijk een kinderprogramma te vullen met oud Hollandse kinderspelen (de spelletjes in die tijd). Het Koninginnefeest was op 31 augustus (de verjaardag van Koningin Wilhelmina), aan het einde van de zomervakantie. De kinderspelen raken in de jaren ’70 uit de belangstelling. In 1983 zet het bestuur de activiteit jeugdrommelmarkt op de agenda, een daverend succes. Ook anno nu zitten de kinderen al vanaf 7 uur in de Voorstraat om een plaatsje te veroveren. Het dorpscentrum bruist en gonst vanaf het vroege uur. Door de jaren heen zijn er verschillende activiteiten ontwikkeld voor kinderen, bijvoorbeeld goochelen, muzikale acts, jeugdtheater en schminken.
In de middag en avond is er nog veel meer te doen voor kinderen zoals de Oranje Expeditie en Oranje Disco.

Kermis
Tijdens de oprichting van de Oranjevereniging in 1904 waren er door de protestanten veel protesten tegen een jaarlijkse kermis zoals bij Paardenmarkt. Zij vonden dat het uitliep op baldadigheden tegen de goede zeden. De gemeenteraad schafte de kermis op zondag af. De Oranjevereniging begint daarom voorzichtig met een draaimolen en een paar kraampjes snoep. Langzaam komen er na 1953 attracties bij en mede door bemiddeling van Melle de Vries, standhouder van de oliebollenkraam wordt het een gezellige kermis. Dankzij familie Overdevest van de oliebollenkraam staat er sinds 1904 elk jaar een mooie kermis.

Koningsdagconcert
Het Koningsdagconcert wordt sinds jaar en dag verzorgd door Herman Lodder, de vaste organist van de Dorpskerk. Het hoofdorgel in deze kerk is gebouwd door Jacobus Zeemans uit Breda en werd op 3 november 1720 in gebruik genomen. In 1839 is het orgel uitgebreid met o.a. een pedaal en kreeg het instrument de uiterlijke vorm zoals we die nu kennen. In 1953 vond een grondige restauratie plaats door W. van Leeuwen uit Leiderdorp. In 2002 heeft een herintonatie plaatsgevonden door Gert van Buuren. In 2022 kreeg het orgel een grote onderhoudsbeurt van de firma Flentrop, die het orgel nu in onderhoud heeft. In het orgel bevinden zich ongeveer 1300 pijpen, verdeeld over twee klavieren en pedaal.